Energi, ventilation & radon

Bostadsrättsföreningen är som fastighetsägare enligt lag skyldig att låta utföra dels energideklaration, dels radonmätning vart tionde år och obligatorisk ventilationskontroll (OVK) vart sjätte år. Nedan hittar du protokollen för BRF Tilhöjdens senaste energideklaration, radonmätning och OVK.

Energibesiktningen utförs av en  certifierad oberoende expert som besiktigar fastigheten, bedömer dess energiprestanda och ger förslag på tänkbara förbättringar för att sänka energiförbrukningen. Energideklarationen dokumenteras skriftligen och föreningen är skyldig att hålla den tillgänglig för allmänheten.

Radonmätning genomförs genom utplacering av två mätdosor, en i vardagsrummet och en i ett sovrum. För att få fram det mest intressanta mätvärdet (årsmedelvärde) ska mätdosorna sitta monterade i minst två månader under eldningssäsongen, normalt mellan 1 oktober till 30 april, i rum som används precis som vanligt. När mättiden är slut skickas radonmätarna tillbaka till mätfirman tillsammans med ett protokoll. Efter några veckor kommer sedan mätresultat med posten. Om rapportens årsmedelvärde underskrider 200 Bq/m³ ligger det under Folkhälsomyndighetens riktvärde och anses då vara acceptabelt, det vill säga inga åtgärder mot radon behöver vidtas.

Vad är radon?

Radon är en osynlig och luktfri gas som bildas när det radioaktiva grundämnet radium sönderfaller. Radon finns överallt – i marken, luften och vattnet. Radon i bostäder kan komma från tre olika källor:(i) marken under och runt om huset, (ii) byggnadsmaterialet, (iii) vattnet som används i hushållet. Alla byggnadsmaterial som är baserade på sten (till exempel betong) innehåller radium och avger därför radon. Normalt är radiumhalten så låg att det inte finns någon risk för hälsan. De gräns- och riktvärden som finns för radon och andra naturligt förekommande ädelgaser har fastställts i samråd mellan olika berörda myndigheter. Riktvärdet för radon i inomhusluften är 200 Bq/m3.

OVK-kontrollen utförs också av en certifierad oberoende expert som besiktigar föreningens ventilationssystem, utför funktionskontroller och mäter luftflöden i lägenheterna. Efter utförd kontroll upprättas ett skrftligt protokoll med de iakttagelser som besiktningsmannen gjort. För att kontrollen ska bli godkänd måste eventuella allvarligare anmärkningar åtgärdas. Syftet med OVK:n är att säkerställa att vi har en god inomhusmiljö i byggnaderna.

Mer information om energideklaration, radonmätning och OVK hittar du på Boverkets hemsida.